مجموعه فرهنگی- مذهبی شهید مدرس اصفهان

کانون فرهنگی هنری شهید مدرس
طبقه بندی موضوعی
آخرین دیدگاهها
  • ۱۳ تیر ۹۳، ۱۴:۴۶ - محسن توکلی
    BIG LIKE
  • ۱۰ ارديبهشت ۹۳، ۱۱:۱۳ - احمد توکلی زاده
    درجه یک
  • ۱۳ فروردين ۹۳، ۱۷:۱۹ - احمد رمضانیان
    عالی...
...ـترین هـــا
دیگـــر

۳۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۲ ثبت شده است

۲۲
مرداد
۹۲

وقتی پیامبر رحمت از گروهی بیزار باشد نشان از وضعیت اسفناک آنها دارد و برخی از پدران از این گروهند.

بیزاری پیامبر اکرم (ص) از برخی پدران!

سرویس مذهبی افکارنیوز:

رسول اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم به بعضی از کودکان نظر کرد و فرمود:

وای بر فرزندان آخر الزمان از روش پدرانشان.

عرض شد:

یا رسول الله از پدران مشرک آنها؟

فرمود:

نه، از پدران مسلمانشان که چیزی از فرائض دینی را به آنها یاد نمی دهند و اگر فرزندان، خود از پی فراگیری بروند منعشان می کنند و تنها از این خشنودند که آنها درآمد مالی داشته باشند هر چند ناچیز باشد.

سپس فرمود:

من از این پدران بری و بیزارم و آنان نیز از من بیزارند.

  • مدیر وب
۲۲
مرداد
۹۲

وقتی برای حفظ سلامت جنسی جامعه چشم می پوشی، بازهم نفعی هست که تو را به آن وا می دارد. اما راهی هست برای اینکه از حتی برای طمع به این نفع هم نباشد.


خبرگزاری عتبات:

برای فرو بستن چشم هایم، بهانه ای زیباتر از اینکه خداوند گفته ای مومن به من! چشمت را از نگاه ناروا فرو بند، پیدا نکردم.


قُلْ لِلْمُؤمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذٰلِکَ أَزْکَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ‌

به مردان با ایمان بگو: «دیده فرو نهند و پاکدامنى ورزند، که این براى آنان پاکیزه ‏تر است، زیرا خدا به آنچه مى‏ کنند آگاه است.»

سوره مبارکه نور – آیه 30

راه درمان (نگاه به نامحرم) چیست؟

  • مدیر وب
۲۲
مرداد
۹۲

؟

پرسش

1. کسی که نمی داند از سال های قبل (سال های اولیه تکلیف) نماز قضا دارد یا نه و حتی نمی تواند حدس بزند که مثلاً چقدر نماز قضا دارد، تکلیفش چیست؟
2. کسی که نمی داند از سال های قبل (سال های اولیه تکلیف) روزه قضا دارد یا نه و حتی نمی تواند حدس بزند که مثلاً چقدر روزه قضا دارد، تکلیفش چیست؟
3. کسی که روزه قضای خود را تا ماه رمضان آینده نگیرد و وارد ماه رمضان شود و بعد از آن بخواهد قضای آن را بگیرد، آیا کفاره نیز شاملش می شود؟
  • مدیر وب
۲۲
مرداد
۹۲

ذکر یونسیه: لا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَک إِنِّی کنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ

1ـ پیامبر گرامى صلى الله علیه و آله فرمودند:

هر بیمار مسلمانى که این دعا را بخواند، اگر در آن بیمارى (بهبودى نیافت و) مُرد پاداش شهید به او داده مى شود و اگر بهبودى یافت، تمام گناهانش آمرزیده شده است .

 

2ـ رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمودند:

آیا به شما خبر دهم از دعایى که هرگاه غم و گرفتارى پیش آمد آن ادعا را بخوانید گشایش  حاصل شود؟

اصحاب گفتند: آرى اى رسول خدا.

آن حضرت فرمود:

دعاى یونس که طعمه ماهى شد: «لا اله الا انت سُبحانَکَ اِنّى کُنتُ مِن الظالمین»

 

3ـ امام صادق علیه السلام فرمودند:

تعجب می‌کنم از کسى که غم زده است چطور این دعا را نمى خواند: «لا اله الا انت سبحانک انى کنت من الظالمین»؛ چرا که خداوند به دنبال آن مى فرماید: ما او را پاسخ دادیم و از غم نجات دادیم و این چنین مؤمنان را نجات مى دهیم .

 

4ـ مرحوم کلینى نقل مى‌کند:

مردى خراسانى بین مکه و مدینه در ربذه به امام صادق علیه السلام برخورد و عرضه داشت: فدایت شوم! من تا کنون فرزند دار، نشده‌ام، چه کنم؟

حضرت فرمودند:

هرگاه به وطن برگشتى و خواستى به سوى همسرت روى، آیه «وَذَا النُّونِ إِذ ذَهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَیْهِ فَنَادَى فِی الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَک إِنِّی کنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ» را بخوان انشاء الله فرزند دار خواهی شد .

  • مدیر وب
۲۲
مرداد
۹۲

مهریه جالب یک تازه مسلمان

در آستانه عیدسعید فطر در استان خوزستان معلم ابتدایی اسکاتلندی با حضور در حوزه علمیه امام صادق(ع) شهرستان آبادان به دین اسلام گروید.


به گزارش فرهنگ نیوز، این معلم مقطع ابتدایی به نام جنیفر مشیل با حضور در حوزه علمیه آبادان و جاری کردن شهادتین بر زبان به دین میبن اسلام گروید و رسما مسلمانی خود را اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، جنیفر مشیل متولد سال ۱۹۸۰ میلادی در کشور اسکاتلند است.

جنیفرمشیل پس از مسلمان شدن با جوانی از اهالی شهرستان آبادان پیمان ازدواج بست و در همان مکان در حوزه علمیه آبادان صیغه ازدواج دائم این زوج جاری شد.

مهریه جنیفر مشیل یک جلد کلام‌الله مجید و اموزش احکام دین مبین اسلام به ویژه برپایی نماز است و در بندهای بعدی پنج عدد سکه تمام بهار آزادی و یک سفر زیارتی به مشهد مقدس است.

  • مدیر وب
۲۰
مرداد
۹۲

با خانواده‌ بی‌حجاب دوستی نکن تا دخترت را بی حجاب نکند!/ جلای قلب‌ها چیست؟

اگر لباسی چرب شود یا آهنی زنگ بزند، با موادی آن لباس را می‌شویند یا زنگ آهن را برطرف می‌کنند، حال اگر قلبمان زنگ بزند، با چه چیز آن را اصلاح کنیم؟

گروه دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو»؛ ملا محمدعلی مجتهد، معروف به مرحوم آیت‌الله احمد مجتهدی تهرانی از علمای بنام تهران بود که سال 86 بدرود حیات گفت، اما سخنرانی‌ها و پندهای عرفانی و اخلاقی وی به یادگار مانده است و می‌توانیم هر چند به صورت مجازی هم که شده پای درس این استاد اخلاق تلمذ کنیم.


آیت‌الله مجتهدی رابطه خوبی با طلاب داشت، طوری که فضای گرم و صمیمی بر حوزه علمیه‌شان حاکم بود. این استاد برجسته اخلاقی، مباحث را چنان رسا ارائه می‌‌داد که بر دل می‌‌نشست؛ به طوری که حتی هم ‌اکنون نیز نشستن پای صحبت و کلاس اخلاق ایشان خالی از لطف نیست.

فلسفه روزه

در یکی از دعاهای ماه مبارک رمضان

  • مدیر وب
۲۰
مرداد
۹۲

در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که خداوند هنگامی که بنده‌ای را دوست داشته باشد، او را سخت در بلا غوطه ور می‌سازد[1] ؛ شاید یکی از این بلاها، بیماری‌ها باشد.

جالب است بدانید که طی نمودن دوران بیماری برای بندگان خدا و مؤمنین دارای اجر و پاداش می‌باشد!

 

:: پـاداش مریض

از حضرت امام کاظم علیه السلام نقل شده است که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرموده‌اند:

مریض چهار پاداش دارد؛ قلم تکلیف از او برداشته می‌شود (در حال مریضی تکالیفی را که نمی‌تواند انجام دهد، نسبت به آن‌ها تکلیفی ندارد)، و خداوند به فرشته نویسنده اعمال او دستور می‌دهد هر کار خوبی را که در حال سلامتی انجام می‌داده، در حال بیماری نیز برای او بنویسد، و بیماری اعضای بدن مؤمن را جستجو نموده و گناهانش را از آن بیرون می‌کشد، و اگر از دنیا برود، با آمرزش از دنیا رفته و اگر زنده بماند، با آمرزش زندگی خواهد کرد. [2]

 

:: بیماری و کفـاره گناهان

درباره‌ی پاداش و اجر تب یک شبِ انسان مؤمن از امام زین العابدین علیه السلام نقل شده است که:

یک شب تب کردن، کفاره‌ی گناهان یک سال است. به این جهت که بی شک درد آن تا یک سال در بدن باقی است.[3]

و همچنین محمدبن مروان از امام صادق علیه السلام نقل می‌کند که ایشان فرموده‌اند:

تب یک شب، کفاره‌ی گناهان ماقبل و مابعد آن شب می‌باشد.[4]

 

:: ثـواب ناله‌های مریض

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله درباره‌ی ثواب ناله‌ی انسان مؤمنی که دچار بیماری شده است می‌فرمایند:

بی تردید، هنگامی که مومنی یک بار تب کند، گناهانش مانند برگ درخت از او می‌ریزند و اگر در بستر خود ناله کند، ناله او تسبیح و فریاد او »لا اله الا الله» و غلطیدن او در بستر مانند شمشیر زدن در راه خداست و اگر در میان برادران و یارانش خداوند را عبادت کند، آمرزیده می‌شود، و خوشا به حال او اگر توبه کند و بدا به حال او اگر توبه‌اش را بشکند... [5]

 

:: صبـر بر بیماری

از امام صادق علیه السلام نقل شده است که ایشان فرمودند:

هر کس یک شب بیمار شود و آن را به نیکى بپذیرد و سپاسش را در درگاه خدا به جا آورد کفّاره شصت سال او باشد.

از ایشان سؤال شد که معناى به نیکى پذیرفتن بیمارى چیست؟ فرمودند: بر رنج آن شکیبایى ورزد.[6]

 

 

پی‌نوشت:

[1]. اصول کافی، ج3، 376.

[2]. فروع کافی، ج3، ص113.

[3]. ثواب الاعمال، ص414.

[4]. فروع کافی، ج3، ص115.

[5]. وسایل الشیعه، ج1، ص623.

[6]. ترجمه ثواب الاعمال، ص443.

  • مدیر وب
۱۸
مرداد
۹۲

با مراجعه به روایات معصومین علیهم السلام، مشخص می‌شود که در شب اول قبر، از هر کس سؤالاتی می‌پرسند و بر طبق پاسخ‌هایی که آن فرد می‌دهد با وی برخورد می‌شود.

نگران نباشید! من در این مطلب اکثر این سؤالات را گرداوری کرده‌ام. همچنین برای اینکه خیالتان راحت باشد، پاسخ آن‌ها را هم قرار داده‌ام! پس با خیال راحت سؤالات را بخوانید و پاسخشان را «عمل» کنید.

شب اول قبر از کدام 13 مسئله سؤال می کنند؟

  • مدیر وب
۱۸
مرداد
۹۲

راجع به پدر و مادر، ما در عمرمون دیدیم، تجربه‌ی عمرمونه، افرادی که پدر و مادر ازشون راضی بودن دست به هر چه زدن طلا شده.

افرادی که پدر و مادر ازشون راضی نبودن، بر عکس! دست به هر کاری می‌زنن نتیجه نمی‌گیرن...

نمی‌دونه مالِ چیه، میگه پدر و مادرم از من راضی بودن... بله؛ زمان حیات راضی بودن، اما حالا که مُرده یادش نکردی، ناراضی شده... آیا حالا که فوت کرده براش کار خیر کردی؟

قدیم چقدر ماه رجب و شعبان، ختم قرآن می‌دادن برای پدر و مادراشون. من یادمه، دمِ این چهار راه مولوی، هفتاد سال پیش، داد می‌زد خِیر مُرده‌ها. مردم می‌رفتن سیب می‌خریدن و خیرات می‌کردن. اون موقع‌ها سیب ارزش داشت. حالا خرما خیر می‌کنن. اما الآن کی یاد مرده‌ها می‌کنه؟!

شب‌های جمعه ارواح مومنین میان دمِ پشتِ بوم‌های خونه‌های ما، روایت داره، میگن اون لقمه نونی که جلوی سگ‌هاتون می‌ذارین برای ما خیر کنین. یه لقمه نون می‌ذاری جلوی سگ، همون رو برای ما خیر کنین، به ما می‌رسه... بله... چه قدر عجیبه، اگر اموات رو یاد کنی، پدر و مادر مُردَت رو یاد کنی و سر قبرشون بری، قرآن براشون بخونی، کار خیر کنی، کار و بارت خوب می‌شه.

اونایی که هر کاری می‌کنن به بن‌بست می‌خورن، مالِ اینه که پدر و مادرشون ناراضی هستن. چون روایت داره که ممکنه در زمان حیات راضی بودن اما الآن که مردن ناراضی شدن...


برگرفته شده از tinat.blog.ir

  • مدیر وب
۱۸
مرداد
۹۲

"نماز" اولین چیزی است که در روز قیامت از بنده حساب می شود، که اگر پذیرفته شود بقیه اعمال نیز پذیرفته خواهد شد و اگر پذیرفته نشود دیگر اعمال انسان هم پذیرفته نمی شود.


به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ در قیامت اولین چیزی که از بنده سوال می شود نماز است، پس اگر آن را تمام انجام داده باشد که هیچ، و گرنه در آتش انداخته می شود. پیامبر بزرگوار اسلام(ص) می فرماید: به راستی که محبوب ترین اعمال در نزد خدا، نماز و نیکی و جهاد است.

در قیامت وقتی از تارک الصلاه می پرسند که چه شما را در جهنم درآورد؟ در جواب گویند؛ ما از نماز گزاران نبودیم. خداوند در آیه 5 سوره ماعون می فرماید: پس وای بر نمازگزاران، آنان که از نماز خود به واسطه سبک شمردن و بی اعتنایی بی خبرند. از پیامبر اکرم(ص) روایت شده که فرمود: فرقی میان مسلمان و کافر نیست جز اینکه نماز را عمدا ترک می کند یا درآن سهل انگاری می نماید، پس نمی خواند آن را.

اولین چیزی که از بنده حساب می شود

  • مدیر وب
۱۳
مرداد
۹۲

  • مدیر وب
۱۳
مرداد
۹۲

کمیاب ترین عکس های حرم مولا امیرالمومنین علی (علیه السلام) در نجف اشرف

مشاهده تصاویر در ادامه مطلب

  • مدیر وب
۱۳
مرداد
۹۲

مرقد کمیل بن زیاد نخعی سال 1908


 

 

تصاویری جدید از مرقد ایشان:

  • مدیر وب
۱۰
مرداد
۹۲

Qods

  • مدیر وب
۰۸
مرداد
۹۲

کاروان اسرای کربلا در مسیر شام و در شهر فعلی بعلبک لبنان یک دختر خردسال و مظلوم به جای گذاشت. 

این دختر خردسال که بر اثر شکنجه لشگریان یزید به شهادت رسید، سیدة خولة بنت الامام الحسین علیهما السلام است. 

امام زین العابدین علیه السلام برای نشانه محل دفن خواهرشان نهالی در این مکان کاشتند که این نهال امروزه درختی عظیم با حدود 1400 سال سن شده است.

این روزها و به دلیل کم شدن امنیت در این مناطق حرم ایشان بسیار غریب تر از گذشته شده، بطوریکه روز ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام، حرم ایشان حدود 5 نفر زائر داشت. 

  • مدیر وب
۰۸
مرداد
۹۲
  • مدیر وب
۰۸
مرداد
۹۲

کاش در این رمضان لایق دیدار شوم / سحری با نظر لطف تو بیدار شوم
کاش منت بگذاری به سرم مهدی جان / تا که هم سفره ی تو لحظه ی افطار شوم

* * * * * * *

یکی از بهترین وقت های دعا که مستجاب می شود وقتی هست که از همه چیز نا امید هستیم و یک ذره غرور هم نداریم. بخصوص اگر موقع افطار باشد . . .

* * * * * * *

یا رب ز تو امروز عطا می طلبم
هشیاری و بخشش خطا می طلبم
مقبولی روزه و نماز و طاعات
از درگه لطفت به دعا می طلبم

* * * * * * *

از عرش صدای ربنا می آید
آوای خوش خدا خدا می آید
فریاد که درهای بهشت باز کنید
مهمان خدا سوی خدا می آید

* * * * * * *

مارا به دعا کاش فراموش نسازند     رندان سحر خیز که صاحب نفسانند

* * * * * * *

باشور حسینى وصلابت حسنى در سوگ علی می گرییم. دعایتان توشه ی بی برگی ما

* * * * * * *

امشب سر مهربان نخلى خم شد... در کیسه نان بجاى خرما غم شد
در کنج خرابه ها زنى شیون کرد... همبازى کودکان کوفه کم شد...

* * * * * * *

"و تو چه می دانی که شب قدر چیست؟
شب قدر از هزار ماه بهتر است."_سوره ی قدر

* * * * * * *

زمردم دل بکن یاد خدا کن / خدا رو وقت تنهایی صدا کن
در آن حالت که اشکت میچکد گرم /غنیمت دان و مارو هم دعا کن

* * * * * * *
شب عفو است ومحتاج دعایم ،زعمق دل دعایی کن برایم. اگر امشب به معشوق رسیدی .خدا را در میان اشک دیدی؟ کمی هم نزد او یادی از ما کن. کمی هم جای ما اور صداکن. بگو یارب فلانی رو سیاه است ، دودستش خالی وغرق گناه است. بگو یارب تویی دریای جوشان .در این شب رحمتت بر وی بنوشان

* * * * * * *

شب قدر ، خدا به دنبال بهانه ای برای بخشش بندگان است ، امشب تو بهانه بخشش گناهانم باش

* * * * * * *
حضرت زهرا سلام الله علیها:انسان محروم کسی است که از فضیلت شب قدر محروم بمانید

  • مدیر وب
۰۸
مرداد
۹۲

شب قدر

در "ترجمان القرآن جرجانی" شب قدر، شب اندازه کردن کارها ذکر شده است. صاحب " کشاف اصطلاحات الفنون" گوید: شب قدر، شبی است با عزت و شرف که هر که در آن طاعت کند عزیز و مشرف گردد.

در "التفهیم بیرونی" آمده است:

و اندر ماه رمضان لیلة القدر است، آنک جلالت او را به دهه پسین جویند و نیز گفتند به طاق‌های این دهه.

لیلة القدر شبی مهم و سرنوشت ساز است. شب نزول رحمت و برکات الهی و تعیین سرنوشت ابدی انسان‌هاست. در خصوص اهمیت این شب گفتنی است که از صدر اسلام و از عهد رسول اکرم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله رسم بر آن بوده است که شب‌های قدر را "احیا" بگیرند و تا سپیده‌دم به آداب مخصوص آن از جمله دعا و نماز و استغفار بپردازند. در فضیلت شب قدر آمده است شبی بهتر از هزار ماه است: "لیلة القدر خیر من الف شهر."

و به احتمال قوی این شب ارجمند یکی از شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان می‌باشد.

در آیه نخست سوره مبارکه "قدر" نیز تصریح شده است به آن که قرآن کریم در شب قدر نازل شده است: " انا انزلناه فی لیلة القدر. "                                                                       

در "تفسیر ابوالفتح رازی" پیرامون شب قدر آمده است:

شب تقدیر است و فصل احکام و تقدیر قضایا آنچه خواهد بودن در سال از آجال و ارزاق و اقسام همه در این شب کنند و گفتند قوله "فی لیلة مبارکه " هم این شب است.

شب قدر هم مانند بسیاری از مضامین والای دینی از منظر نظر شاعران ما دور نمانده است. شبی که در ادبیات ما از روشن‌ترین پنجره‌های معنویت و عرفان به آن نظر شده است. همیشه نگاه به شب قدر، نگاه به شبی بوده است که انسان در وسعت بی کرانه‌اش می‌تواند به شنایی جانانه بپردازد و از هر چه سیاهی و تباهی است به درآید و برای سال آتی و سال‌های آینده ره‌توشه‌هایی مبارک و الهی برگیرد. به راستی در ساحت هیچ ادبیاتی چون ادبیات فاخر این سرزمین نمی‌توان این همه نازک خیالی‌های جانانه و وجدانگیز را از مفاهیم دینی سراغ گرفت. شاعران و ادیبان ما آنگاه که با همه وجود اشراقی خود به فهم قدر توفیق می‌یافتند و از خدای قدر برای برون شدن از وهم و حضور در فهم قدر و مراتب آن توفیق طلب می‌کردند به تبیین ذوقی این مفهوم والای دینی می‌پرداختند:

منوچهری دامغانی:

با رنگ و نگار جنت العدنی                                                                  با نور و ضیاء لیلة القدری

 

شیخ اجل سعدی شیرازی:

تو را قدر اگر کس نداند چه غم                                                           شب قدر را می‌ندانند هم

 

خواجه حافظ شیرازی:

شب قدر است و طی شد نامه هجر                                            سلام فیه حتی مطلع الفجر

دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند                                           واندر آن ظلمت شب، آب حیاتم دادند

چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی                                   آن شب قدر که این تازه براتم دادند

 

عارفان درباره شب قدر گفته‌اند که این شب، شبی است که سالکان را به تجلی خانه خاص مشرف می‌گرداند تا بدان تجلی قدر و مرتبه خود را نسبت با محبوب بشناسند و آن وقت، ابتدای وصول سالک باشد؛ یعنی جمع و مقام اهل کمال در معرفت:

در شب قدر، قدر خود را دان                                                              روز در معرفت سخن میران

 

 

منبع: سایت باشگاه اندیشه، علی‌رضا باوندیان . 


 

آن شب قدری که گویند اهل خلوت امشب است

آن شب قدری که گویند اهل خلوت امشب است

یا رب این تاثیر دولت در کدامین کوکب است

تا به گیسوی تو دست ناسزایان کم رسد

هر دلی از حلقهای در ذکر یا رب یا رب است

کشته چاه زنخدان توام کز هر طرف

  • مدیر وب
۰۸
مرداد
۹۲

بسم الله الرحمن الرحیم
شب قدر را خداوند متعال به «خیرٌ مِن ألف شهرٍ» وصف فرموده.
چرا «لیلة القدر خیرٌ مِن ألف شهر»؟
هزار ماه مساوی است با عمر طبیعی یک انسان.
قرآن مجید شب قدر را بهتر از تمام عمر انسان بیان می‌کند. یک شب افضل از یک عمر! وجهِ این فضیلت چیست؟ وجه این فضیلت این است که در آن یک شب تکلیفِ عمر یک انسان مقرّر می‌شود. مقدّرات یک انسان مؤمن از جهات مادی و معنوی بستگی دارد به رضای خداوند متعال. پس در شب قدر انسان باید کوشش کند در جهت کسب رضای باری تعالی؛ که قرآن می‌فرماید: «و رضوانٌ مِن اللهِ أکبر» و ائمه ما از باب لطف راه‌های کسب رضای باری تعالی را چه در شب‌های قدر و چه در غیر شب‌های قدر به ما ارائه کرده‌اند و لذا بایستی اعمال شب‌های قدر را با حضور قلبِ هرچه تمام‌تر به جا آوریم و با خداوند متعال عهدِ بندگی را ببندیم.

آیت الله سید علی حسینی میلانی مد ظله العالی
  • مدیر وب
۰۸
مرداد
۹۲

بسم الله الرحمن الرحیم v انا انزلناه فی لیلة القدر v و ما ادراک ما لیلة القدر v لیلة القدر خیر من الف شهر تنزل الملائکة و الروح فیها باذن ربهم من کل امر سلام هی حتی مطلع الفجر

به نام خداوند بخشایشگر مهربان ما آن (قرآن) را در شب قدر نازل کردیم و تو چه می‌دانی شب قدر چیست؟! v شب قدر بهتر از هزار ماه است vفرشتگان و روح در آن شب به اذن پروردگارشان هر امری را نازل می‌کنند شبی است سرشار از سلامت تا طلوع سپیده. (قرآن کریم، سوره قدر)

در طول سال، ساعات، روزها، شبها و ماهها و اساساً زمانهای متفاوتی وجود دارد. اما در میان همگی این زمانها، بعضی به واسطه عنایت و توجه خداوند و اثراتی که بر این زمانها مقرر شده یا اتفاقاتی که در آنها روی داده یا می‌دهد، دارای اهمیت، شرافت و عظمت ویژه‌ای هستند. یکی از این زمانها شب قدر است. در آیین اسلام، این شب با ارزش‌ترین و برترین شب در طول سال است. اهمیت این شب تا حدی است که نه تنها آیات مختلفی از سور قرآن کریم درمورد خصوصیات این شب نازل شده، بلکه سوره‌ای مستقل نیز به این نام و در خصوص شب قدر در قرآن کریم وجود دارد.(1)

برای بیان روشنتر اهمیت این شب، می‌توان دو دسته آیات قرآنی که درباره این شب نازل شده‌اند را در نظر گرفت. دسته‌ای از این آیات به بیان عظمت و شرافت فوق‌العاده این شب می‌پردازند و دسته دیگر بیانگر اثرات این شب هستند.

از دیدگاه قرآن کریم عظمت و شرافت این شب آن قدر والاست که خداوند می‌گوید: "و تو چه می‌دانی شب قدر چیست؟

  • مدیر وب